Schermvereniging RANA is opgericht door een groep enthousiaste schermers van de School voor Filosofie op zondag 21 april 1991 om 12.25 uur te Amsterdam.

Binnen de School voor Filosofie werd schermen beoefend als middel om filosofische thema’s in de persoonlijke praktijk te ervaren. Wat is aandacht en concentratie, wat is winst en verlies en hoe ga je daarmee om?

Uit de behoefte om ook deel te kunnen nemen aan wedstrijden is de onafhankelijke schermvereniging RANA opgericht. Het Sanskriet woord ‘rána’ betekent onder andere “Vreugde die oprijst tijdens de strijd”.

In oktober 1992 organiseerde de vereniging het 1e nationale RANA Toernooi. Het 1e RANA Toernooi bestond uit de onderdelen dames en heren floret en sabel rolstoelschermen. Het sabel rolstoelschermen was een integratie met minder validen schermers. Dit toernooi was van meet af aan een geweldig succes. Ook voor toeschouwers waren de toernooien interessant, mede door de presentaties die in de loop der jaren, voorafgaand aan de finales, werden gegeven (o.a. geweerschermen, Kendo, japans boogschieten, verhalenverteller).

Vanwege dit succes werd het toernooi op initiatief van schermvereniging RANA sinds 1997 georganiseerd door de “Stichting Internationale Scherm Toernooien Amsterdam” (SISTA). De stichting SISTA organiseert jaarlijks twee toernooien, het US Toernooi en het RANA Toernooi. Sinds november 2012 is het RANA toernooi opgegaan in het SISTA MMIT toernooi met een FIE Satelliet status.

In 2017 is schermvereniging Rana opgegaan in Schermcentrum Amsterdam.